Drygt 600 hushåll på Tjörn får ny hyra

Hyresgästföreningen har nu kommit överens med Tjörns Bostads AB om hyrorna för 2021. 627 hushåll får en hyreshöjning på 1,2 procent från den 1 januari.

När hyresförhandlingarna inleddes i höstas krävde Tjörns Bostads AB att få höja hyrorna med 2,6 procent från årsskiftet. Hyresgästföreningens förhandlare tyckte kravet var för högt och manade under förhandlingstillfällena till återhållsamhet. Anledningen är många hyresgäster har det tufft ekonomiskt under den pågående coronapandemin och känner en oro för att inte klara en hyreshöjning.

Nu har parterna kommit överens om en hyreshöjning på 1,2 procent från den 1 januari vilket innebär att en hyresgäst som betalar 5 000 kronor i månaden får en hyreshöjning på 60 kronor.

- Överenskommelsen grundar sig till stor del på ökade kostnader för vatten och avlopp. Tjörn har en av landets dyraste VA-kostnader och har för 2021 fått en ökning av vattentaxan med 15 procent från den redan mycket höga nivån, säger Linda Zackariasson, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Överenskommelsen innebär också att Hyresgästföreningen och Tjörns Bostads AB kommer att påbörja ett arbete med att införa en systematisk hyressättning för bolagets lägenheter. Det innebär i korthet att varje fastighet bedöms och poängsätts utifrån hur hyresgästerna värderar modernitet, standard, läge, förvaltningskvalitet med mera. Värderingen ska sedan avspegla sig i hyressättningen och påverka hyran i varje enskild lägenhet.

Kontakt:
Linda Zackariasson, förhandlingsledare