Drygt 600 hushåll på Tjörn får ny hyra

Hyresgästföreningen har nu kommit överens med Tjörns Bostads AB om hyrorna för 2022. Drygt 600 hushåll får en hyreshöjning på 1,95 procent från den 1 januari.

När hyresförhandlingarna inleddes i höstas manade Hyresgästföreningens förhandlare till återhållsamhet eftersom många hyresgäster har det tufft ekonomiskt under den pågående coronapandemin.

Nu har parterna kommit överens om en hyreshöjning på 1,95 procent från den 1 januari 2022 vilket innebär att en hyresgäst som betalar 5 000 kronor i månaden får en hyreshöjning på knappt 100 kronor. För de hus som nyligen har byggts höjs hyran med 1 procent.

- Överenskommelsen grundar sig till stor del på att Tjörn har landets högsta kostnader för vatten och avlopp. Under 2021 steg taxorna med 25 procent och även tidigare år har det varit höga taxekostnader, säger Linda Zackariasson, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

- Tjörns Bostads AB har även ett stort behov av att underhålla sina fastigheter vilket kräver stora investeringar de närmaste åren, säger hon.

Överenskommelsen innebär också att Hyresgästföreningen och Tjörns Bostads AB kommer ha uppstartsmöte om systematisk hyressättning för bolagets lägenheter. Det innebär i korthet att varje fastighet bedöms och poängsätts utifrån hur hyresgästerna värderar modernitet, standard, läge, förvaltningskvalitet med mera. Värderingen ska sedan avspegla sig i hyressättningen och påverka hyran i varje enskild lägenhet.

Kontakt:
Linda Zackariasson, förhandlingsledare