Edshus vill höja hyrorna med 8 procent

På Hyresgästföreningen förbereder man sig på tuffa förhandlingar då Edshus vill få igenom hyreshöjningar på 8 procent från årsskiftet. Resultatet av förhandlingen berör 485 hushåll.

Kommunägda Edshus AB har aviserat att man vill höja hyrorna med 8 procent från den 1 januari och hänvisar till de ökade kostnaderna som bolaget har drabbats av. Motparten Hyresgästföreningen anser att kravet är väldigt högt och deras förhandlare, Magnus Elsing, understryker att det inte är aktuellt att träffa en överenskommelse på en så hög nivå.

– Även hyresgästerna har drabbats av den ökande inflationen. Vår uppgift är att få till en överenskommelse som blir skälig för hyresgästerna. Vi kommer inte acceptera en hyreshöjning som är högre än vad som är absolut nödvändigt.

Det historiskt höga yrkandet från Edshus kommer sent på året och lämnar inte mycket tid för förhandling i och med att bolaget begär att höjningen ska träda i kraft redan den 1 januari.

– Det är viktigt att inte stressa igenom förhandlingarna eftersom höjningarna fortsätter att hänga kvar in i framtiden. Det gäller att vi tar den tid som krävs för att kunna fatta genomtänkta beslut. Vi menar att bolagets sent inkomna krav inte ska drabba hyresgästerna i form av retroaktiva hyreshöjningar.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter skulle Edshus krav innebära en höjning med
424 kronor i månaden eller drygt 5 000 kronor per år.

Förhandlingen startar den 28 december.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Magnus Elsing, förhandlingschef

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Kommunägda Edshus AB i Dals Ed vill höja hyrorna med 8 procent från den 1 januari.

Citat

Magnus Elsing, förhandlingschef på Hyresgästföreningen