Efter beslut från HMK – nu är hyrorna för de största allmännyttorna i Stockholm klara

Hyrorna är klara för de allmännyttiga bolagen i Stockholms stad; Stockholmshem, Svenska Bostäder och Familjebostäder som berör cirka 77 000 lägenheter. Efter beslut från Hyresmarknadskommittén landar den genomsnittliga hyreshöjningen på 4,45 procent från och med januari 2023 – ett resultat som Hyresgästföreningen, som företrädare för hyresgästerna, önskat vore lägre.

Årets hyresförhandlingar har präglats av ett svårt ekonomiskt läge med hög inflation och en drastisk kostnadsutveckling. Många fastighetsvärdar har ställt krav på historiskt höga hyreshöjningar. I november 2022 lämnade fastighetsbolagen för de tre stora allmännyttiga bolagen hyresförhandlingarna efter yrkanden på 8,7 procent och man valde att hänskjuta frågan till parternas gemensamma tvistlösningsorgan, Hyresmarknadskommittén, HMK. Efter ett beslut av HMK och den oberoende skiljedomaren står det nu klart att det blir en hyresjustering från 1 januari 2023 på i snitt 4,45 %.

– Det är en besvikelse att vi inte lyckades få de allmännyttiga bostadsbolagen att gå med på att flytta fram startdatumet för att slippa retroaktiva hyror. Nu ser vi med oro på att det kan spä på ett redan ansträngt ekonomiskt läge för hyresgästerna, säger Jonas Larsson, ordförande i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation för Stockholmshem.

När HMK fattat ett beslut är parterna skyldiga att teckna ett avtal utifrån det. Avtalet som nu är tecknat innebär hyreshöjningar på mellan 2,4 och 4,76 procent, beroende på faktorer som byggnadsår och om hyresgästen själv betalar för vatten och/eller värme. Den genomsnittliga hyreshöjningen blir 4,45 procent.

– Från Hyresgästföreningen har vi under förhandlingarna hela tiden utgått från ramverket som trepartsöverenskommelsen mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna innehåller. Trepartsöverenskommelsens styrka är att den ramar in förhandlingen och fokuserar på att nå en hyresjustering som är rimlig både utifrån fastighetsägarens och hyresgästernas perspektiv, säger Adam Hillawi, förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Stockholm

– Med tanke på den svåra ekonomiska situationen för våra medlemmar, med hög inflation och skenande elpriser, hade vi hoppats att vi skulle landa på en lägre nivå, men har efter beslutet från HMK fått acceptera att de allmännyttiga bostadsbolagen inte såg sin roll som just allmännyttiga i första hand, säger Jonas Larsson, ordförande i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation för Stockholmshem.

– Vi beklagar att bolagen valde att låta en utomstående skiljeman besluta om hyrorna. Vi tror att det är bäst i längden för både hyresgästerna och bolagen om förhandlingarna sköts lokalt mellan parter som kan de lokala förutsättningarna, säger Adam Hillawi, förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Stockholm

Presskontakt:
Julia Björne