Efter förhandling stannar Tibrobyggens hyreshöjning på 1,2 procent

Kommunägda AB Tibrobyggen kom till Hyresgästföreningen med ett av de högsta kraven i regionen. När förhandlingen var klar hade parterna dock enas om ett hyrespåslag på 1,2 procent för 2020 och detsamma för 2021.

Inför förhandlingen krävde Tibrobyggen att få höja hyrorna med 4,56 procent och hänvisade till ökade kostnader, bland annat för underhåll. Hyresgästföreningen ansåg att kravet var för högt med tanke på fortsatt låga räntor och sjunkande inflation. Till slut landade parterna i ett avtal som sträcker sig över två år. Bolaget kommer att höja hyrorna med 1,2 procent i januari 2020 och med ytterligare 1,2 procent i januari 2021.

I och med uppgörelsen enades parterna även om att jämna ut hyresskillnader i bolagets bestånd. Det innebär att höjningarna för fastigheterna Brittgården och Skattegården istället blir 3,2 procent båda åren, då hyrorna där legat lägre än hos jämförbara lägenheter. För kvarteret Örnen är förhållandet det omvända och därför blir det ingen hyreshöjning där under avtalsperioden.

– Med ett tvåårsavtal ges förutsägbarhet för både bolag och hyresgäster och bolaget kan arbeta långsiktigt med underhållet i beståndet, kommenterar Robert Gadaan, förhandlare på Hyresgästföreningen.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Robert Gadaan, förhandlare

Hyresgästföreningens regionala pressjour