Elnätsavgifterna högst i Kungsbacka och lägst i Mölndal

Elnätsavgifterna fortsätter att minska men skillnaderna mellan olika kommuner är fortfarande stora. Mölndal har landets lägsta avgift men på andra sidan kommungränsen i Kungsbacka är det dubbelt så dyrt. Det visar Nils Holgerssongruppens kartläggning av elnätsavgifterna för 2021.

Den nedåtgående pristrenden på elnätsavgifter fortsätter. Nationellt bröts trenden förra året med en försiktig nedgång på 0,4 procent och fortsätter i år med en minskning med 2,9 procent för genomsnittet i riket. Och nu märks detta också i flera kommuner som ingår i Hyresgästföreningen region Västra Sverige. I de sju kommuner som har högst elnätsavgift har avgiften sänkts eller är i stort sett oförändrad jämfört med 2021. I fem av de sex kommuner som har lägst avgift har det blivit en höjning.

Skillnaderna mellan de dyraste och billigaste kommunerna är dock fortfarande stora. E.ON i Kungsbacka har den dyraste avgiften i regionen med 106,3 öre per kilowattimme (kWh). Det ger en elnätsavgift på 3 510 kronor per år för en genomsnittlig lägenhet. På Orust är avgiften 102,4 öre/kWh och i Stenungssund som fick en tioprocentig sänkning är avgiften 100,0 öre/kWh.

Billigast i regionen är Mölndal Energi Nät där avgiften på 49,2 öre/kWh och en årskostnad på 1 624 kronor är mer än hälften så hög som i de dyraste kommunerna. Avgiften sänktes med över 10 procent under 2021 vilket innebär att Mölndal nu har lägst avgift av landets samtliga 290 kommuner. Näst lägst avgift i Västra Sverige har Göteborg med 69,1 öre/kWh vilket ger en årskostnad på 2 279 kronor.

Den största höjningen, på 6,9 procent, har de boende i Partille fått, följt av Göteborg och Varberg som fått höjningar på 4,3 respektive 4,1 procent. Efter Mölndal är det Vattenfall i Stenungsund som fått den största sänkningen med 9,7 procent. Därefter kommer Ellevio på Tjörn och Öckerö som sänkt avgiften med 7,8 procent.

– De lägre elnätsavgifterna visar att införandet av en ny elnätsreglering har fungerat och ska avgifterna även fortsättningsvis vara rimliga behövs ett långsiktigt och effektivt regelverk. Samtidigt är elnätsavgiften i Kungsbacka dubbelt så dyr jämfört med grannkommunen Mölndal. Det visar på hur stora skillnader det är mellan kommuner, säger Jenny Juthstrand, analytiker på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Totalt sett i hela landet har snittnivån sänkts med 2,9 procent vilket till stor del beror på att Vattenfall och Ellevio sänkt sina elnätsavgifter med i medeltal 9,7 procent respektive 9,3 procent. Sammanlagt påverkas över 90 av landets 290 kommuner av sänkningen.

– Det är viktigt att komma ihåg att elnätspriserna sett över tid gått upp kraftigt. Under de senaste tio åren har elnätspriset ökat med i snitt 35 procent. De tre stora bolagen Vattenfall, Ellevio och E.ON har monopol på elnäten i hälften av Sveriges kommuner och deras avgifter får stor påverkan på elnätspriserna. Därför är det oerhört viktigt att elnätspriset fortsatt regleras. Det är endast tre kommuner som har en sänkning av taxan jämfört med för fem år sedan, säger Jenny Juthstrand.

Region Västra Sverige

Elnät 2021 öre/kWh
inkl moms
Förändr. 1 år (2021/2020) Förändr. 5 år (2021/2016) Elnät 2021 Elnätsföretag
Kommun Kostnad kr/lgh o år
Kungsbacka 106,3 0,0% 18,6% 3 510 kr  E.ON Energidistribution AB
Orust 102,8 0,4% 10,0% 3 393 kr  Västra Orusts Energitjänst ek. för.
Stenungsund 100,0 -9,7% 6,6% 3 300 kr  Vattenfall Eldistribution AB
Ale 98,1 0,0% 19,0% 3 236 kr  Ale El ek. för.
Härryda 90,7 0,0% 12,7% 2 994 kr  Härryda Energi AB
Tjörn 88,5 -7,8% -5,2% 2 919 kr  Ellevio AB
Öckerö 88,5 -7,8% -5,2% 2 919 kr  Ellevio AB
Kungälv 81,0 1,8% 13,7% 2 673 kr  Kungälv Energi AB
Varberg 79,4 4,1% 24,2% 2 622 kr  Varberg Energi AB
Partille 71,7 6,9% 17,8% 2 367 kr  Partille Energi Nät AB
Lerum 71,0 2,0% 14,0% 2 343 kr  Lerum Energi AB
Göteborg 69,1 4,3% 16,8% 2 279 kr  Göteborg Energi Nät AB
Mölndal 49,2 -10,3% -6,7% 1 624 kr  Mölndal Energi Nät AB
Medel - Regionen  84,3 -1,2% 10,5% 2 783 kr
Medel - Riket 93,5 -2,9% 13,2% 3 085 kr

Fakta: Så har elnätspriset beräknats
I undersökningen har den årliga elnätsavgiften, enligt de priser som gällde den 1 januari 2021, beräknats för typhuset i Nils Holgerssonrapporten med 15 lägenheter. Varje lägenhet har ett 16A säkringsabonnemang och en årlig elförbrukning på 2 300 kWh. Huset har ett gemensamt fastighetsabonnemang på 35A och 15 000 kWh/år. För varje huvudort i kommunen har ett medelvärde redovisats i öre/kWh inklusive moms utifrån den totala elnätskostnaden för typhuset den 1 jan 2021. Energiskatten för el som finns med på fakturan från elnätsföretagen är inte inkluderad.

Läs hela rapporten på nilsholgersson.nu

Fakta: Om undersökningen
Sedan år 1996 ger Nils Holgerssongruppen årligen ut rapporten ”Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige”. I rapporten ”förflyttas” en bostadsfastighet genom landets samtliga 290 kommuner för att jämföra kostnader för sophämtning, vatten och avlopp, el och uppvärmning.Gruppens medlemmar är Bostadsrätterna, HSB Riksförbund, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och Sveriges Allmännytta.

Kontakt:
Mari-Louise Persson, ordförande Nils Holgerssongruppen, 072-516 90 30
Thomas Folkesson, EKAN-gruppen, 070-556 02 58

Presskontakter nationellt:
Teo Strömdahl Östberg, pressekreterare Hyresgästföreningen, 073-915 65 59, teo.stromdahlostberg@hyresgastforeningen.se
Maria Lyckesjö, pressekreterare HSB, 070-771 43 00, maria.lyckesjo@hsb.se
Håkan Andersson, presschef Riksbyggen, 072-239 00 66, hakan.andersson@riksbyggen.se
Ulrika Lamberth, pressansvarig Sveriges Allmännytta, 08-406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se
Kenny Fredman, presschef Bostadsrätterna, 0765-20 10 04, kenny.fredman@bostadsratterna.se

Presskontakt region Västra Sverige: (Göteborg, Varberg, Kungsbacka, Mölndal, Partille, Lerum, Kungälv, Stenungsund, Härryda, Ale, Tjörn, Orust och Öckerö)
Jenny Juthstrand, utredare, 010-459 24 32, jenny.juthstrand@hyresgastforeningen.se