Erik Elmgren ny förbundschef för Hyresgästföreningen

Den 1 januari 2021 tillträdde Erik Elmgren som ny förbundschef för Hyresgästföreningen. I rollen som förbundschef ingår att vara huvudansvarig för Hyresgästföreningens 850 anställda tjänstemän över hela landet, däribland 9 regionchefer.

– Jag är stolt över att få vara med att leda en så viktig folkrörelse och samhällsaktör. Hyresgästföreningens roll har blivit tydlig nu i kristider där vi organiserat över femton tusen volontärer som hjälpt isolerade grannar. Jag ser fram emot att vara med och utveckla organisationen och att skapa ännu mer medlemsnytta för befintliga och nya medlemmar, säger Erik Elmgren, förbundschef för hyresgästföreningen.

Erik Elmgren har en bakgrund som förhandlingschef och var fram till den sista december 2020 biträdande förbundschef för Hyresgästföreningen. Han efterträder Jonas Nygren som haft rollen som förbundschef sedan 2016. Hyresgästföreningens förbundschef utses av förbundsstyrelsen.

– Eriks erfarenheter från arbetet med hyresförhandlingar kommer vara värdefullt framöver och jag ser fram emot att tillsammans med honom arbeta för hyresrättens utveckling och hyresgästernas trygghet. Utmaningarna är många och stora. Framför allt ska vi tillsammans hantera hotet om marknadshyror som skulle få förödande konsekvenser för hyresgäster och bostadsmarknaden, säger Marie Linder, förbundsordförande för hyresgästföreningen.

Om Erik Elmgren

Erik Elmgren är 40 år och bor i Huddinge, utanför Stockholm. Erik har en politisk magisterexamen från Stockholms universitet med inriktning mot fastighetsekonomi och juridik. Han har arbetat inom Hyresgästföreningen med olika ansvarsområden sedan 2007 då han anställdes på regionkontoret i Stockholm som projektledare inom effektivare hyresförhandlingar. Efter några år på regionkontoret började Erik arbeta på förbundskontoret där han bland annat varit förhandlingschef, bostadspolitisk chef och biträdande förbundschef. Han har varit ledamot i Hyresmarknadskommittén sedan 2017, som löser tvister när hyresförhandlingar mellan hyresgästföreningen och allmännyttiga bolag strandas. Erik har även haft expertuppdrag i statliga utredningar som rört hyressättningen. Den 1 januari 2021 tillträdde Erik Elmgren tjänsten som Hyresgästföreningens förbundschef.

Om Hyresgästföreningen

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.

Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Nationell pressjour
press@hyresgastforeningen.se