Ett högt hyreskrav från Tranemobostäder

Tranemobostäder vill höja hyrorna med 4,4 procent från den 1 januari. Det framgår av en förhandlingsframställan till Hyresgästföreningen.

I januari drar hyresförhandlingen mellan Tranemobostäder AB och Hyresgästföreningen igång vilket påverkar 819 hushåll. i Tranemo igång. Det kommunägda bostadsbolaget har aviserat att man vill höja hyrorna med 4,4 procent från den 1 mars. Motparten Hyresgästföreningen har ännu inte hunnit formulera ett motbud eftersom de nyligen fått förhandlingsunderlaget från bolaget.

– Det är ett högt krav från Tranemobostäder som skulle innebära en stor kostnadsökning för många hyresgäster. Vi granskar nu bolagets krav i detalj och vårt mål är att nå en överenskommelse som balanserar hyresgästernas situation och bolagets ekonomiska behov, kommenterar Stefan Lindborg, som leder Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

Tranemobostäders krav innebär att hyran för en normaltvåa på 60 kvadrat skulle gå upp 214 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Stefan Lindborg, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Tranemobostäder vill höja hyrorna med 4,4 procent från den 1 mars 2022.

Citat

Det är ett högt krav från Tranemobostäder som skulle innebära en stor kostnadsökning för många hyresgäster. Vi granskar nu bolagets krav i detalj och vårt mål är att nå en överenskommelse som balanserar hyresgästernas situation och bolagets ekonomiska behov.
Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen