Falk Bostäder AB och Falk Fastigheter i Vara höjer hyran med en procent

Falk Bostäder AB och Falk Fastigheter har tecknat avtal om nya hyror med Hyresgästföreningen för 227 hushåll.  Överenskommelsen tar hänsyn till den svåra ekonomiska situation som många hyresgäster nu befinner sig i och innebär att hyrorna höjs med en procent från årsskiftet.

Många hyresgäster har drabbats ekonomiskt i spåren av coronapandemin. Höga varseltal och stigande arbetslöshet innebär kraftigt minskade inkomster för många hushåll. Förhandlingsparterna var därför överens om att detta inte är ett år som alla andra. Istället strävade man efter att finna en kompromiss som inte i onödan spär på den ekonomiska stressen och oron som många hushåll känner.

– En hyreshöjning är det sista man önskar sig inför jul. Men det ligger ju också i hyresgästernas intresse att bostadsbolaget har utrymme i budgeten för att klara underhållet på lägenheterna, säger Hyresgästföreningens förhandlare, Magnus Elsing.

– Vi anser att det av yttersta vikt att vi och Hyresgästföreningen är överens om en rimlig nivå för båda parter samt att hyresgästerna får denna information så snabbt som möjligt. Det kan skapa en trygghet att veta hur hyresnivån ser ut inför det nya året, förklarar Thorbjörn Falk, VD för Falk Bostäder och Falk Fastigheter.

Avtalet innebär att hyreshöjningen blir 50 kronor om den nuvarande hyran ligger på 5 000 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Magnus Elsing, förhandlingschef
magnus.elsing@hyresgastforeningen.se

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK

Snabbfakta

Falk Bostäder AB och Falk Fastigheter i Vara höjer hyran med en procent för 227 hushåll.

Citat

Vi anser att det av yttersta vikt att vi och Hyresgästföreningen är överens om en rimlig nivå för båda parter samt att hyresgästerna får denna information så snabbt som möjligt. Det kan skapa en trygghet att veta hur hyresnivån ser ut inför det nya året.
Thorbjörn Falk, VD för Falk Bostäder och Falk Fastigheter.