Falköping Hyresbostäders nya hyror är färdigförhandlade

Falköpings Hyresbostäder AB och Hyresgästföreningen har tecknat ett avtal om nya hyror som berör 1 914 hushåll och börjar gälla från 1 april. Avtalet innebär att hyrorna höjs med 1,9 procent i genomsnitt vilket är en sänkning av bolagets krav som låg på 3,6 procent.

I början på december kallade Falköpings Hyresbostäder Hyresgästföreningen till förhandling för att komma överens om nivån på 2022 års hyror. Det kommunala bostadsbolaget ville få igenom en höjning på 3,6 procent.

Under förhandlingen diskuterades bland annat bolagets planer för service och underhåll och arbetet för tryggare bostadsområden och klimatet. Till slut kunde parterna enas och överenskommelsen innebär att bostadsbolagets hyresintäkter stiger med 1,9 procent. För hyresgästerna varierar höjningen mellan 0,73 och 3,04 procent.

– Falköpings Hyresbostäder presenterade ett högt krav och vi är glada över att överenskommelsen till slut slöts på en nivå som innebär en betydligt rimligare hyreshöjning. Det är också bra att vi i år kunde nå en lokal överenskommelse eftersom vi är övertygade om att det är bättre för hyresgästerna, konstaterar Pär Sundén, som ledde Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

– Allmännyttiga bostadsbolag har ett bredare syfte än andra fastighetsägare. Det känns bra att vi i överenskommelsen tar hänsyn till bolagets arbete med social hållbarhet för att vi ska ha trygga boendemiljöer i vår stad, förklarar Pär Sundén.  Falköpings Hyresbostäder är även med i Sveriges allmännyttas klimatinitiativ för att minska utsläppen av växthusgaser.

Avtalet innebär att den genomsnittliga höjningen för en standardtvåa blir 105 kronor i stället för begärda 200 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Pär Sundén

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Falköping Hyresbostäders hyresintäkter stiger med 1,9 procent. För hyresgästerna varierar höjningen mellan 0,73 och 3,04 procent.

Citat

Allmännyttiga bostadsbolag har ett bredare syfte än andra fastighetsägare. Det känns bra att vi i överenskommelsen tar hänsyn till bolagets arbete med social hållbarhet för att vi ska ha trygga boendemiljöer i vår stad.
Pär Sundén, förhandlare på Hyresgästföreningen