Falköpings Hyresbostäder vill höja hyrorna

Kommunala Falköpings Hyresbostäder AB vill få igenom en hyreshöjning på 2,8 procent från den 1 april. Hyresgästföreningen menar att omständigheterna är annorlunda i år och många hushåll har fått försämrad ekonomi och oroar sig för att inte kunna betala hyran.

Den 27 januari drar förhandlingen igång om ett nytt hyresavtal för 1 878 hushåll. Falköpings Hyresbostäder går in i förhandlingen med ett höjningskrav på 2,8 procent. Motparten Hyresgästföreningen menar dock att många hushåll redan har det tufft ekonomiskt.

– Vi får givetvis beakta helheten men vi lever i speciella tider och det är extrem återhållsamhet som gäller, konstaterar Robert Gadaan, Hyresgästföreningens förhandlare.

Enligt Gadaan är oron stor bland organisationens medlemmar och många hushåll har fått kraftigt minskad inkomst i spåren av coronakrisen.

– Nu när arbetslösheten är högre än under finanskrisen borde inte bostadsbolaget lägga fram ett liknande krav som vid förra förhandlingsomgången.

Bostadsbolagets krav innebär att hyran för en normaltvåa skulle stiga med drygt 148 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Robert Gadaan, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg