​Får man låna ut sin hyreslägenhet till en kompis?

På söndag slår Stora Nolia upp sina portar och Hyresgästföreningen finns på plats i mässans hemtrevligaste monter, U4022. Under veckan finns vår chefsjurist Niclas Sundell på plats för att diskutera kring och svara på frågor om hyresjuridik. Ett utmärkt tillfälle för dig som vill ha uppslag till artiklar om boende.

”Jag får väl låna ut min lägenhet till en kompis över semestern?” Det är en vanlig fråga som kommer in till Hyresgästföreningen så här under sommaren. Detta och mycket annat kan Niclas svara på under veckan*. Det finns även möjlighet att ställa frågor, till exempel kring vilka regler som gäller för grillar, pooler och studsmattor eller få tips om hur man undviker oseriösa hyresvärdar.

Då finns Niclas på plats:
5 augusti, 10.00-14.00
6 augusti, 10.00-14.00
7 augusti, 14.00-19.00
9 augusti, 10.00-14.00

Plats:
Stora Nolia i Umeå, monter U4022

Under hela mässan finns Hyresgästföreningen på plats i montern. Kom gärna förbi, ta en fika och prata bofrågor med våra förtroendevalda eller förhandlare. Förhandlarna finns på plats mellan 10.00-15.00. Medlemmar får tillbaka 30 kronor på inträdesbiljetten, vid uppvisande av biljett/Noliaband och medlemskort i montern.

Välkommen!

* Nej, det är inte tillåtet att utan hyresvärdens godkännande låta någon annan person självständigt nyttja lägenheten. En sådan otillåten andrahandsupplåtelse kan leda till att hyresgästen blir av med sitt kontrakt.

För mer information:
Elisabeth Ennefors, chef förhandling, kommunikation & opinion, 072-559 91 29