Fler än tusen unga har delat vittnesmål om bostadskaoset i Stockholm

Sexuella trakasserier, obehagliga hyresvärdar, otrygghet och ockerhyra. Varje ung vuxen har sin egen berättelse om saker de tvingas uppleva i jakten på en bostad i Stockholm. Under hösten har Hyresgästföreningen region Stockholm samlat in berättelser från bostadskaoset genom uppropet ”Stoppa bostadskaoset”. Initiativet har hittills engagerat över tusen personer. Berättelser som nu kommer att användas i samtal med politiker.

Den digitala plattformen ”Stoppa bostadskaoset” har fungerat som ett nav där unga vuxna kunnat dela med sig av sina egna upplevelser av att söka bostad i Stockholm. Berättelserna vittnar om en bostadsmarknad i kaos kantad av ovälkomna förslag och orimliga hyresvillkor.

– Vi har fått in över tusen berättelser från unga vuxna som vittnar om en ohållbar bostadssituation. Tusen berättelser som kräver svar. Jag tror inte att beslutsfattarna förstår vilken konsekvens bostadsbristen faktiskt får för unga. Att inte ha en trygg bostad hindrar inte bara unga från att bli vuxna, det sätter en också i en extremt utsatt situation som faktiskt kan leda till både utnyttjande och trakasserier, säger Ola Palmgren, talesperson för ungas boende på Hyresgästföreningen.

Unga kvinnor särskilt utsatta
De insamlade berättelserna vittnar om att unga kvinnor är särskilt utsatta på den otrygga bostadsmarknaden. Kvinnor tvingas utstå sexuella trakasserier och kränkningar i såväl sökandet efter bostad som i andrahandsbostaden.

– Det är chockerande att ta del av de fruktansvärda situationer som unga kvinnor tvingas uppleva i jakten på en bostad. Vi ser otaliga exempel på sexuella trakasserier. Det är helt oacceptabelt att bostadsbristen och unga kvinnors utsatta position utnyttjas såhär. En förändring måste till och det är nu, fortsätter Ola Palmgren.

”Stoppa bostadskaoset” syftar till att medvetandegöra fler om bostadskaoset i Stockholm, att skifta ansvarsfokus från individen till samhälle och att kraftsamla och bygga engagemang hos unga vuxna för att påverka. Berättelserna kommer nu att användas för att ställa politiker till svars och kräva förändring.

Uppropet har synts i både utomhusreklam och i sociala medier. Hyresgästföreningen region Stockholm har också fysiskt samlat in berättelser vid Medborgarplatsen och Hornstull, där en stor flyttlåda med citat från unga placerats ut vid olika tillfällen. "Stoppa bostadskaoset" är ett initiativ som kommer fortsätta i Stockholm under våren.

www.stoppa-bostadskaoset.se finns ett antal av alla de berättelser som kommit in under hösten.

För mer information, vänligen kontakta:

Ola Palmgren, talesperson för ungas boende på Hyresgästföreningen
E-post: ola.palmgren@hyresgastforeningen.se

Mikael Karlsson, pressansvarig Hyresgästföreningen region Stockholm
E-post: mikael.karlsson@hyresgastforeningen.se

Några exempel på inkomna berättelser

Hyresvärden tyckte att vi skulle vara vänner och onanerade framför mig. Kvinna, 22 år

Jag har tvingats bo med mitt ex som är kontrollerande de senaste 2 åren pga bostadsbristen i Stockholm.  Kvinna, 26 år

Var inneboende hos en kille jag inte kände som brukade rota igenom min låda med underkläder när jag inte var hemma.  Kvinna, 27 år

Fått massor av sexuella meddelanden när jag sökt andrahand via ex. Blocket. Känt mig otrygg med att gå på visningar.  Kvinna, 28 år

Jag fick rummet om jag kunde tänka mig att ligga med värden   Kvinna, 25 år

Gick på en visning men hyresvärden ville att jag utförde oralsex på honom. Har aldrig försökt mig på andra hand igen. Kvinna, 26 år

Han kröp ner i min säng mitt i natten 3 gånger & skyllde på att han gick i sömnen.   Kvinna, 25 år

Annonserat om att hyra rum, fick alltid svar från x antal män att jag fick bo gratis eller hyra billigt om jag låg med dom. Kvinna 29 år

Lever under konstant flytt, vilket skapar en inre stress och att jag inte kan fokusera på mitt arbete och vardagliga liv. Kvinna, 26 år

Har flyttat 4 gånger och bor hos min pojkvän. Vill göra slut men kan inte för då blir jag hemlös. Kvinna, 20 år

Fått flytta runt sen jag var 18. Noll trygghet. Noll framtid. Har aldrig i mitt liv fått ha ett hem.       Man, 27 år

Bor hemma. Det känns som att livet står på paus. Man, 25 år

Bor hemma. Det känns hopplöst. Alla drömmar man hade om framtiden känns väldigt långt borta. Man har liksom gett upp.  Kvinna, 24 år

Har bott i Sverige 5 år. Jag har flyttat 20 gånger och blivit lurad på mycket pengar. Man, 22 år

Livet i andra hand, packa, flytta, repeat! Jag har flyttat kanske 13 gånger! Med barn! Kvinna, 29

Som mest har jag betalat 3 gånger förstahandshyran för en hyresrätt. Man, 29 år

Snabbfakta

Citat

Vi har fått in över tusen berättelser från unga vuxna som vittnar om en ohållbar bostadssituation. Tusen berättelser som kräver svar. Jag tror inte att beslutsfattarna förstår vilken konsekvens bostadsbristen faktiskt får för unga. Att inte ha en trygg bostad hindrar inte bara unga från att bli vuxna, det sätter en också i en extremt utsatt situation som faktiskt kan leda till både utnyttjande och trakasserier.
Ola Palmgren, talesperson för ungas boende på Hyresgästföreningen.