Förbundsstyrelsen tar över ledningen över region västra Sverige

Hyresgästföreningens förbundsstyrelse har beslutat att utöva sitt tillsynsansvar och tar med omedelbar verkan över ledningen för regionstyrelsen i västra Sverige. Flera allvarliga händelser har kommit till förbundsstyrelsens kännedom som tydligt visar att regionstyrelsen inte har den kontroll över regionen som krävs och efterfrågas. Detta gör att förbundsstyrelsen blir nu tvungen att vidta kraftiga åtgärder då det handlar om allvarliga oegentligheter och överträdelser.

–Beslutet som har tagits har vi gjort för att vi måste – inte för att vi vill. Förbundsstyrelsen agerar då det framkommer misstankar om oegentligheter och indikationer på att regionstyrelsen saknar kontroll över regionen.

Därför tar vi vårt ansvar, agerar och utreder vad som har skett och sker, säger Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgästföreningen.

– Vi agerar för att säkerställa en säker hantering av regionens resurser. De ska vara till medlemmarna i hela regionen och inga andra. Förbundsstyrelsen tar över ledningen för regionstyrelsen i västra Sverige med omedelbar verkan och vi rekommenderar också nuvarande ordförande för region västra Sverige att ta en time-out under tiden som utredningarna pågår, säger Marie Linder.

Har du frågor?

Kontakta pressjouren på telefon 010-4591070 samt via mail på press@hyresgastforeningen.se