Förhandlingarna med Hällefors Bostads AB om 2023-års hyror är nu klara

Förhandlingarna med Hällefors Bostads AB (BOAB) om 2023-års hyror är nu klara. Det svåra läget i samhällsekonomin, med hög inflation och kraftigt stigande räntor, slår hårt mot såväl fastighetsägare som hyresgäster.

- Vi har i förhandlingen lyft fram hyresgästernas ökade levnadsomkostnader och att vi behöver hitta en rimlig avvägning mellan bolag och hyresgäster, säger Erik Anfält förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

- Det unika förhandlingsläget har ställt krav på att båda förhandlingsparter är konstruktiva och försöker hitta lösningar som fungerar för både hyresgäster och bostadsbolag. Uppgörelsen med BOAB är resultatet av en förhandling där båda parter har mötts i en rimlig kompromiss, avslutar Erik

Överenskommelsen med BOAB ser ut enligt följande:

• Bostadslägenheter med varmhyra höjs med 4,0 procent fr.o.m. 1 april 2023.
  • Bostadslägenheter med kallhyra höjs med 3,0 procent fr.o.m. 1 april 2023.
  • Lokaler med förhandlingsklausul, p-platser och garage höjs med 4,0 procent fr.o.m. 1 april 2023.

Överenskommelsen med BOAB blir en av de lägsta i Örebro län denna förhandlingsomgång.

Region Mitt
Regional pressjour Mitt