Förhandlingarna mellan AB Vingåkershem och Hyresgästföreningen om hyrorna för 2022 har strandat

Hyresförhandlingarna mellan AB Vingåkershem och Hyresgästföreningen om hyrorna för 2022 har strandat.

Företaget har ursprungligen yrkat 4,2 procent och efter förhandling har parterna inte kunnat enas om en uppgörelse. Hyresgästföreningens uppfattning är att Vingåkershem har full täckning för driftskostnader och kostnadsökningar inom ramen för de hyror företaget redan uppbär. Föreningen ser däremot att Vingåkershem inte haft och inte kommer att ha råd med den nybyggnation och det underhåll företaget gjort och står inför att göra. Det, menar Hyresgästföreningen, kräver att parterna gör ett arbete som är större än bara ett års hyresförhandling. Men det har Vingåkershem motsatt sig

- Den stora frågan handlar inte om ett års hyresjustering, Vingåkershem står inför större problem än så. Det är ett större arbete som måste göras för att skapa hållbara förutsättningarna för både hyresgästerna och Vingåkershem, säger Sofie Guldbrandsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

- Vi har följt Vingåkershems utveckling med oro de senaste åren. Det är tydligt att företaget ägnar sig åt nybyggnation och investeringar på fullkomligt ohållbara premisser. Kan vi inte hjälpas åt att vända detta så är risken stor att konkurs och rekonstruktion lurar vid horisonten. Har Vingåkers kommun verkligen råd med det? säger Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen.

Nu hänskjuter Vingåkershem tvisten för medling i den partssammansatta Hyresmarknadskommittén. Kommittén avger ett medlingsbud för parterna att ta ställning till och leder inte det till en uppgörelse kommer kommittén att slutligt avgöra tvisten.

Kontakt och mer information:

Sofie Guldbrandsson

Förhandlingsledare Hyresgästföreningen