Förhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Eskilstuna Kommunfastigheter AB (K-fast) har strandat

I fredags frånträdde K-fast förhandlingarna med Hyresgästföreningen om hyrorna för 2022. Tvisten kommer nu hänskjutas till Hyresmarknadskommittén för medling.

Förhandlingarna strandade i ett läge där Hyresgästföreningen svarat på K-fasts yrkande om 3,9% hyreshöjning med ett bud om oförändrade hyror. K-fast har inte lämnat några underlag som ger stöd för ett behov av hyreshöjning för det kommande året, medan Hyresgästföreningen visat att företaget är starkt överkompenserat genom de hyror man redan ut. Redan vid oförändrade hyror skulle bolaget göra en vinst på nästan 28 miljoner kronor. Sedan 2011 har bolaget ökat sin soliditet från 23 procent till 26 procent och driftnettot med över 70% medan kapitalkostnaderna sjunkit med 12%.

- Vi uppfattar K-fasts uppträdande vid förhandlingarna som mycket oseriöst. K-fast kräver högre hyreshöjningar än någon annan gjort upp på i årets förhandlingar och det enda argumentet är att de vill ha mer pengar. Samtidigt visar våra analyser av K-fast att bolaget är välmående och har haft en hyresutveckling som överkompenserat bolagets kostnadsökningar de senaste åren. I det läget har K-fast bara kvarstått vid sitt ursprungskrav och i praktiken vägrat förhandla. Förhandlingen borde inte medlas utan tillbaka till oss lokalt för fortsatt förhandling i god ton och på fullständiga underlag, säger Patrik Wunderlich, förhandlare Hyresgästföreningen.

Hyresgästernas ekonomi är inte lika god

Medan bolaget ekonomiska förutsättningar är mycket goda är situationen för hyresgäster inte lika bra. Eskilstunas hyresgäster har generellt sett lägre disponibel inkomst än landets hyresgäster och då har hyresgäster lägre disponibel inkomst än de som äger sitt boende. Arbetslösheten är också hög i Eskilstuna och utbildningsnivån låg. Samtidigt är K-fasts hyresnivåer högre än snittet för allmännyttor i Sverige.

- Eskilstunas hyresgäster förtjänar bättre än det här. Vi har under flera år varit medgörliga för att hitta överenskommelser men måttat är rågat. K-fast har blivit ett bolag som nu driver hyresutvecklingen i Eskilstuna och det är faktiskt inte allmännyttans uppgift. Vi är beredda att komma tillbaka till förhandlingsbordet men då måste vi se ett annat beteende från K-fast, säger Monica Andersson Jensen, ordförande Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

För vidare kontakt:

Patrik Wunderlich 010 - 459 15 14