Förhandlingarna om hyrorna 2023 i Hedemorabostäder klara

Hyresgästföreningen och AB Hedemorabostäder har nu nått en uppgörelse om hyrorna för 2023. För företagets 1154 lägenheter höjs hyran med 4,1% från och med 1 januari 2023. Det motsvarar 235 kr per månad och lägenhet i genomsnitt. Förhandlingarna har förts mot bakgrund av den centrala rekommendation om på vilka premisser hyresförhandlingarna ska föras som givits av de centrala parterna på hyresmarknaden (Hyresgästföreningen riksförbundet, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna Sverige).

- Vi har haft mycket tuffa förutsättningar inför årets hyresförhandlingar och i ljuset av det allmänna samhällsekonomiska läget ska man ha största respekt för den effekt hyreshöjningen får för hyresgäster med en redan pressad ekonomisk situation. Det är dock den bästa uppgörelse som gått att få till under rådande förutsättningar, säger Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen och tillägger:

- Tack vare goda partsrelationer och det stöd vi fått genom de centrala parternas rekommendation har vi trots det besvärliga läget kunna manövrera oss fram till en överenskommelse. Det är framför allt ett kvitto på att förhandlingssystemet fungerar när båda parter tar sitt ansvar och respekterar varandras intressen.

För ytterligare information kontakta:

Marcus Kjellin, tel 070-245 46 13

Region Mitt