Förhandlingen om hyrorna i Laxåhem klara

Laxåhem och Hyresgästföreningen har tecknat ett avtal om nya hyror som börjar gälla vid årsskiftet. Avtalet innebär att bostadsbolagets hyresintäkter ökar med 1,95 procent.

Efter en tuff förhandling mellan Laxåhem och Hyresgästföreningen där parterna till en början stod långt ifrån varandra kunde man slutligen komma överens om en uppgörelse som innebär att hyrorna höjs med 1,95 procent och 5 kr höjning per månad för garage och parkeringsplatser.

- Inför förhandlingen med Hyresgästföreningen om 2022 års hyresnivå gav Laxåhem ett utgångsbud som var beräknat utifrån ökade kostnader. Vi hade gärna sett en något högre nivå då vi anser att det behövs för att möta ökade kostnader och möjliggöra för oss att fortsätta vår strävan efter att behålla en god kvalitét i hyresrätten. Efter seriösa diskussioner och en bra dialog med sakliga argument har vi ändå kunnat göra en överenskommelse om en acceptabel, säger Mattias Looström VD på Laxåhem.

- Trots att vi till en början stod långt ifrån varandra i förhandlingen känns det bra att vi genom konstruktiva diskussioner kunde komma fram till en överenskommelse denna gång. Självklart tycker vi att höjningen kunde varit lägre men vi har samtidigt tagit hänsyn till bolagets ekonomi och möjlighet att sköta underhåll, säger Dennis Holmberg, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen har i årets förhandlingar, precis som förra året, varit tydliga med att den höga borgensavgift som Laxå kommun tar ut från Laxåhem är pengar som kan göra större nytta om de stannar i bolaget.

- Dessa pengar har vi konsekvent vägrat att hyresgästerna ska stå för via en hyreshöjning, avslutar Dennis Holmberg.

Kontakt:
Dennis Holmberg, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen region Mitt tel: 010-459 15 64
Mattias Looström, VD Laxåhem AB tel: 0584-47 35 04