Förhandlingen om Strömstadsbyggens hyror för 2022 är klar

Kommunala Strömstadsbyggen AB och Hyresgästföreningen har tecknat ett avtal om nya hyror som börjar gälla vid årsskiftet. Avtalet berör 1 438 hushåll som får en hyreshöjning på 1,8 procent i genomsnitt.

I november startade förhandlingen om nivån på Strömstadsbyggens hyror för nästa år. Bostadsbolaget ville få igenom en höjning på 2,8 procent och hänvisade bland annat till ökade kostnader för kommunala taxor och avgifter. Motparten Hyresgästföreningen, som företrädde Strömstadsbyggens 1 438 hyreshushåll i förhandlingen, ansåg att kravet var för högt.

Till slut kunde parterna enas om en överenskommelse som innebär att hyrorna stiger med
1,8 procent i genomsnitt där höjningen för enskilda fastigheter varierar mellan 0,5, 1,8 eller
2,2 procent.

– En viktig del av förhandlingen var diskussionen om Strömstadsbyggens planer för service och underhåll.  Uppgörelsen ger bolaget bra förutsättningar att klara kostnadsökningarna och samtidigt fortsätta att utveckla fastigheterna vilket är positivt för hyresgästerna, kommenterar Sophia Fors som ledde Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

Anledningen till att hyreshöjningarna inte höjs lika mycket över hela fastighetsbeståndet är att parterna vill rätta till vissa obalanser som uppstår över tid.

Hyresgäster ska betala lika hyra för likvärdiga lägenheter och ibland behöver man göra vissa justeringar så att hyrorna blir rättvisa och bättre stämmer överens med verkligheten, förklarar Sophia Fors.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Sophia Fors, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Strömstadsbyggen höjer hyrorna för 1 438 hushåll som får en hyreshöjning på 1,8 procent i genomsnitt.

Citat

En viktig del av förhandlingen var diskussionen om Strömstadsbyggens planer för service och underhåll. Uppgörelsen ger bolaget bra förutsättningar att klara kostnadsökningarna och samtidigt fortsätta att utveckla fastigheterna vilket är positivt för hyresgästerna.
Sophia Fors, förhandlare på Hyresgästföreningen