Förhandlingen om Tanums Bostäders hyror för 2022 är klar

Kommunala Tanums Bostäder AB och Hyresgästföreningen har tecknat ett avtal om nya hyror som börjar gälla 1 mars. Avtalet berör 737 hushåll som får en hyreshöjning på 1,9 procent.

Inför årets hyresförhandling ville Tanums Bostäder få igenom en höjning på 2,7 procent. Motparten Hyresgästföreningen, som företrädde bostadsbolagets 737 hyreshushåll i förhandlingen, ansåg att kravet var för högt.

När förhandlingen nu är klar har parterna kunnat enas om en överenskommelse som innebär att hyrorna stiger med 1,9 procent den 1 mars.

– En viktig del av förhandlingen var diskussionen om Tanums Bostäders planer för service och underhåll.  En uppgörelse innebär alltid kompromisser men nu får bolaget förutsättningar att fortsätta utveckla fastigheterna vilket är positivt för hyresgästerna, kommenterar Jakob Agirman som ledde Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

Överenskommelsen innebär att hyran för en normaltvåa stiger med 119 kronor i stället för begärda 169 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Jakob Agirman, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Tanums Bostäders hyror stiger med 1,9 procent den 1 mars.

Citat

Jakob Agirman, förhandlare på Hyresgästföreningen