Försäljning av Munkbo kan göra det svårare för många att få en bostad

Allmännyttan är genom sitt uppdrag att erbjuda ett bra boende till rimlig kostnad för alla kanske det tydligaste uttrycket för en generell bostadspolitik. En generell bostadspolitik måste ta sikte på att lösa bostadsförsörjningen även för grupper som har svårt att ta sig in på bostadsmarknaden, till exempel unga som längtar efter en första egen bostad.

Därför är det bekymmersamt att Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna i Munkedal vill utreda försäljning av hela eller delar av Munkbo, kommunens allmännyttiga bostadsbolag.

I motionen som ska behandlas på kommunfullmäktiges möte den 23 februari föreslår de även att kommunen ska se över möjligheten att bilda ett nytt bostadsbolag i samband med en försäljning.

Munkedal har bostadsbrist. Och särskilt svårt slår den mot grupper som har svårt att efterfråga bostadsrätter, ägt boende och dyra hyresrätter i nyproduktion. Till exempel unga och andra för vilka hyresrätten ofta är det första insteget på bostadsmarknaden.

– När allmännyttan säljer hyresfastigheter brukar en ny ägare se till att få upp hyresnivåerna. Och nyproducerade hyreslägenheter har hyresnivåer som redan idag är svåröverkomliga för många. Vilket innebär att en försäljning, även med ett nytt bostadsbolag, skulle göra det svårare för många människor att efterfråga, menar Lennart Derehag, regionordförande på Hyresgästföreningen Bohus Älvsborg-Skaraborg.

Istället för att genomföra en förändring som riskerar att långsiktigt göra det svårare för många människor att ta sig in på bostadsmarknaden borde kommunen ta sitt bostadsförsörjningsansvar, menar Derehag.

– Allmännyttan är ett av kommunens viktigaste verktyg för att lösa bostadsförsörjningen långsiktigt, och dess fastigheter en viktig strategisk resurs som kommunen idag förfogar över. En bostadssocial konsekvensanalys av hur en försäljning påverkar förutsättningarna för Munkedals bostadsförsörjningsansvar måste ingå om kommunfullmäktige beslutar att gå vidare med frågan.

För ytterligare upplysningar kontakta

Lennart Derehag, ordförande