Första hyresförhandlingen i länet klar!

Örebro läns första hyresuppgörelse för 2022 är klar. Hyresgästföreningen och Askersundsbostäder har gjort upp om nya hyror. En uppgörelse som innebär att hyran höjs med 1,33 % från och med den 1 januari 2022. Det blev resultatet efter gårdagens hyresförhandlingar.

- 1,33 % är en acceptabel nivå, säger Hyresgästföreningen förhandlare Jonas Gabrielsson. Det är fortsatt goda tider för bostadsbolagen och därmed möjligt att hålla nere hyresutvecklingen. Samtidigt finns det ju en del kostnader som ökat i år.

Askersundsbostäder hade yrkat på en höjning med 1,5 %.

- Hyresförhandlingarna ha skett i god anda och vi har en samsyn om att bolaget ska fortsätta satsa på underhåll men samtidigt skapa ett prisvärt boende för hyresgästerna i Askersund, avslutar förhandlare Jonas Gabrielsson.

Kontakt: Jonas Gabrielsson, Förhandlingsledare Hyresgästföreningen tel: 010-459 15 42

Region Mitt
Regional pressjour Mitt