Första hyresförhandlingen i södra Halland är klar

Förhandlingarna är nu klara mellan Hyresgästföreningen och en privat fastighetsägare i Falkenberg. Från och med den 1 januari 2020 höjs hyrorna med i genomsnitt 1,0 procent. Hyresgästföreningen region norra Skåne förhandlar hyrorna för hyresgästerna i fyra kommuner i södra Hallands och 20 kommuner i norra Skåne. Detta är den första uppgörelsen i regionen.

– Vi ser väldigt positivt på att man som hyresvärd är tidigt ute med att vilja teckna en förhandlingsöverenskommelse. Det visar att man tar ansvar för det svenska förhandlingssystemet. Hyresgästerna får nu veta i god tid vad deras nya hyra blir och man undviker onödig retroaktivitet, säger Sofie Lindberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Hyresgästföreningen har ansett att förhandlingarna inför 2020 måste föras utifrån de lokala förutsättningarna på orten och att hyreshöjningarna generellt sett behöver bli lägre än året innan. Detta bland annat eftersom vi ser en tilltagande avmattning i ekonomin, med fortsatt låga räntor och sjunkande inflation.

– Detta är en överenskommelse på en rimlig nivå i förhållande till de yrkande vi har fått in regionalt. Även med en lägre hyresutveckling ges fastighetsägaren kompensation samtidigt som det inte slår lika hårt mot hyresgästens plånbok, säger Sofie Lundberg.

För mer information, kontakta:
Sofie Lindberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 49
Evalena Agertoft, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 06

Presskontakt:
Mikael Malmborg, kommunikatör på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 42