Framgång för hyresgäster i kvarteret Lintotten

Tvisten gällande renoveringen i kvarteret Lintotten i Lunden blev en oväntad framgång för hyresgästerna. En kritisk hyresnämnd ger hyresvärden klartecken till standardhöjande åtgärder i badrummen, men sätter stopp för de planerade köksrenoveringarna.

Det kan löna sig att protestera mot hyresvärdens planer på att genomföra standardhöjande renoveringar i lägenheten. Speciellt om många hyresgäster vägrar godkänna renoveringen, om möjligheterna till reellt inflytande och dialog varit bristfälliga och om åtgärderna kan antas medföra väldigt höga hyreshöjningar.

Det visar ett unikt ärende i hyresnämnden i Göteborg, där 44 hyresgäster motsatte sig hyresvärden Holger Blomstrand Byggnads AB:s planer på att renovera och rusta upp kök och badrum i sammanlagt 87 lägenheter i kvarteret Lintotten i Lunden i östra Göteborg. Hyresgästerna riskerade hyreshöjningar på 48 procent.

En enig hyresnämnd gav som väntat hyresvärden klartecken att renovera badrummen. Det innebär kakel på väggarna upp till tak och klinkers på golven, duschhörna, nytt handfat och spegelskåp samt ny wc-stol.

På flera andra punkter är Hyresnämnden dock kritisk till hur Holger Blomstrand har hanterat renoveringsprocessen och på olika sätt ”brutit mot god sed”. Även åtgärderna för köken underkänns av nämnden eftersom de anses vara ”lyxåtgärder”, ”onödigt kostsamma” och ”rent slöseri”. Holger Blomstrand får endast byta ut två underskåp för att kunna göra ett stambyte, medan planerna på ekparkett, kakel över köksbänken, nya vitvaror, köksskåp, bänkskivor, diskbänkar och fläktar och ny belysning stoppas.

- Beslutet är glädjande eftersom det är väldigt ovanligt att hyresnämnden gör bedömningen att hyresgästernas intresse bedöms väga tyngre än hyresvärdens. Generellt sett brukar nämnden ge tillstånd till hyresvärden när det handlar om standardhöjande åtgärder i samband med stambyte, säger Cassandra Cramér, jurist vid Hyresgästföreningen, som företrädde 29 av hyresgästerna i hyresnämnden.

- Samtidigt visar det här att det verkligen kan löna sig att ta strid mot hyresvärden. Jag tror att det i hög grad påverkade nämndens beslut att en majoritet av hyresgästerna motsatte sig renoveringen.

Hyresnämndens beslut var enhälligt. Beslutet kan överklagas i sin helhet eller i delar av både hyresvärd och hyresgäster till mitten av juli.

Region Västra Sverige

Pressnummer: 031-459 24 00