Fristadbostäder AB vill höja hyrorna

Fribo kallar till förhandling och vill få igenom en hyreshöjning på 3,3 procent. Motparten, Hyresgästföreningen, anser att kravet är alltför högt och att bolaget inte tar hänsyn till hyresgästernas ekonomiska förutsättningar under rådande pandemi.

Den 26 januari drar förhandlingen ingång mellan kommunägda Fristadbostäder AB (Fribo) och Hyresgästföreningen.  Bostadsbolaget har aviserat att man vill höja hyrorna med 31,70 kronor per kvadratmeter och år från den 1 april. För bolaget skulle det betyda en ökning av hyresintäkterna med 3,3 procent. Motparten Hyresgästföreningen däremot manar till extrem återhållsamhet och deras förhandlare, Stefan Lindborg, anser att bolagets krav är för högt.

– I år måste hyresvärdar ta hänsyn till den effekt som coronapandemin har haft på samhällsekonomin och på hyresgästernas plånbok. Vi tycker att Fribos yrkande är på en för hög nivå.

– Vi kommer nu att granska bolagets bud och förbereda oss inför förhandlingen- Vårt mål är, som alltid, att nå en uppgörelse som är så bra som möjligt för hyresgästerna.

För en tvåa på 60 kvadratmeter skulle Fribos krav innebära en höjning med 159 kronor.

Stefan Lindborg, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Regional pressjour BÄSK

Fristadbostäder AB vill höja hyrorna med 3,3 procent.

Citat

Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen