Genom kollektiva förhandlingar sparade Hyresgästföreningen in 120 miljoner åt hyreshushållen i BohusÄlvsborg-Skaraborg

Nu är de allra flesta förhandlingarna med allmännyttiga bostadsbolag och privata hyresvärdar klara. I snitt hamnade hyreshöjningarna 2020 på 1,91 procent – både nationellt och regionalt.

– Nu när vi kan summera årets förhandlingsomgång kan vi konstatera att resultatet blev en besparing för hyresgästerna som kollektiv på drygt 1,6 miljarder kronor nationellt och 120 miljoner kronor regionalt, förklarar Ludvig Möller, tillförordnad förhandlingschef för Hyresgästföreningen i region BohusÄlvsborg-Skaraborg.

Snittet för hyreshöjningarna är 1,91 procent och kan jämföras med fastighetsägarnas krav som regionalt låg på 3,35 procent.

Hyresjusteringarna varierar i spannet 0 - 4 procent beroende på varierande lokala förutsättningar och behov. Höjningarna hos en och samma hyresvärd kan också variera med ungefär samma spann i den mån det kan bidra till att bättre spegla bruksvärdet – det vill säga hyresgästers allmänna värderingar av boendet.

För att få bra underlag inför den årliga förhandlingsomgången skickar Hyresgästföreningen sedan 2018 ut förvaltningsenkäten Din Värd.

En tredjedel av våra medlemmar får enkäten enligt ett rullande schema på tre år. I vår region betyder det att vi varje år skickar ut 13 500 enkäter. Ungefär 5 000 svar kommer in, vilket ger oss ett bra förhandlingsunderlag. Frågorna är indelade i sju kategorier med sammanlagt ett 50-tal frågor. Svaren redovisas öppet på dinvard.se.

Ludvig Möller påpekar att de flesta förhandlingarna var färdiga innan Coronakrisen var ett faktum:

– Vi förhandlar hyran för 102 000 lägenheter i BohusÄlvsborg-Skaraborg. Eftersom de flesta bolagen har justeringsdatum den 1 januari börjar många förhandlingar redan på hösten.

Vi kommer att följa samhällsutvecklingen mycket noga för att se hur hyresgästerna blir påverkade av konsekvenserna som kommer i kölvattnet av Coronapandemin. Redan nu har vi lyckats påverka så att bostadsbidraget höjs för barnfamiljer och vi fortsätter att ta fajten så att hyresgäster får extra förstärkning och trygghet i dessa svåra tider. Därför har vi tagit initiativ för ett trettonpunktsprogram för åtgärder på kort och lång sikt då vi ser att flera politiska områden behöver träda in.

Vårt tretton punktsprogram för hyresgäster i och med Coronapandemin:  https://www.hyresgastforeningen.se/aktuellt/nyheter/sa-klarar-vi-krisen/

För mer information kontakta:
Ludvig Möller, regional förhandlingschef
Ludvig.moller@hyresgastforeningen.se

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Snabbfakta

Citat

Nu när vi kan summera årets förhandlingsomgång kan vi konstatera att resultatet blev en besparing för hyresgästerna som kollektiv på drygt 1,6 miljarder kronor nationellt och 120 miljoner kronor regionalt.
Ludvig Möller, tillförordnad förhandlingschef för Hyresgästföreningen i BohusÄlvsborg-Skaraborg