Götenebostäder hyreshöjning stannar på 4,4 procent

Nu är förhandlingarna klara mellan Hyresgästföreningen och Götenebostäder. Hyrorna höjs med 4,4 procent i genomsnitt från den 1 mars.

I december startade förhandlingarna om hyrorna för 2023. Kommunala Götenebostäder ville höja hyrorna med 6,5 procent från årsskiftet. Efter segdragna förhandlingar har parterna till slut kunnat teckna ett avtal som berör 400 hushåll.

Överenskommelsen innebär att bostadsbolagets hyresintäkter stiger med 4,4 procent. Hushåll som betalar kallhyra får en höjning med tre procent. Där värmen ingår i hyran blir höjningen 4,4 procent och om även hushållselen ingår höjs hyran med 4,9 procent. Götenebostäders ursprungliga höjningskrav låg på 6,5 procent från den 1 januari.

– Det unika förhandlingsläget ställer krav på att båda förhandlingsparter är konstruktiva och försöker hitta lösningar. Efter tuffa förhandlingar kunde vill till sist sluta ett avtal som gäller från 1 mars vilket innebär att hyresgästerna slipper betala en retroaktiv höjning för årets första månader, säger Murat Solmaz som ledde Hyresgästföreningens förhandlingsgrupp.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter med varmhyra innebär överenskommelsen att hyran höjs med 253 kronor vilket kan jämföras med Götenebostäders ursprungliga krav på 373 kronor.

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK