Gullspångsbostäder höjer hyrorna med 1,85 procent

Nu är förhandlingen mellan Gullspångsbostäder och Hyresgästföreningen klar. Parterna kunde till sist enas om en hyreshöjning på 1,85 procent vilket innebär en reducering av bolagets ursprungliga krav.

Inför förhandlingen krävde Gullspångsbostäder att få höja hyrorna med 2,3 procent och hänvisade till ökade kostnader. Hyresgästföreningen ansåg att kravet var för högt med tanke på att det fortfarande är goda tider för fastighetsägare. Till slut landade parterna i ett avtal som innebär att bolaget höjer hyrorna med 1,85 procent.

För en genomsnittlig tvårummare på 60 kvadratmeter innebär det att hyran höjs med ungefär
79 kronor.

Nivån på uppgörelsen ger bolaget bra förutsättningar att genomföra sina underhållsplaner något som på sikt kommer alla hyresgäster till del, konstaterar Robert Gadaan, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Avtalet gäller från 1 april och omfattar 307 lägenheter.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Robert Gadaan, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Förhandlat resultat: 1,85 %
Gullspångsbostäders ursprungliga krav: 2,3 %

Citat

Nivån på uppgörelsen ger bolaget bra förutsättningar att genomföra sina underhållsplaner något som på sikt kommer alla hyresgäster till del.
Robert Gadaan, förhandlare på Hyresgästföreningen