Gullspångsbostäderna vill höja hyrorna

Kommunägda Gullspångsbostäder AB vill höja hyrorna för 306 hushåll med 1,8 procent. Det framgår av en förhandlingsframställan till Hyresgästföreningen.

Den 24 februari drar hyresförhandlingen mellan Gullspångsbostäder AB och Hyresgästföreningen igång. Bostadsbolaget har aviserat att man vill höja hyrorna med 1,8 procent och från och med den 1 april 2021. Motparten Hyresgästföreningen har inte gått igenom bolagets underlag än och kan inte uttala sig om rimligheten i kravet men menar att förhandlingen måste spegla den verklighet som många lever i just nu.

– I år är det extra viktigt att hålla nere överenskommelsen. Många av våra medlemmar har fått försämrad ekonomi i spåren av pandemin. Vi har goda förhoppningar om att kunna hitta en lösning som gynnar både bolaget och hyresgästerna, säger Robert Gadaan, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Gullspångsbostäder AB:s krav innebär att hyran för en normaltvåa skulle stiga med ungefär 80 kronor per månad.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Robert Gadaan, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg