Hälften av bostadsrättsägarna accepterar minskade bostadspriser om bristen byggs bort

Nästan hälften av landets bostadsrättsinnehavare tycker att bostadsbristen är så akut att de kan acceptera prisfall på sina egna bostäder som en konsekvens av att bristen byggs bort. Detta visar en ny opinionsundersökning från Novus som gjorts på beställning av Hyresgästföreningen. En majoritet av partiernas väljargrupper kan acceptera prisfall på den egna bostaden. En betydande majoritet anser att bostadsbristen är ett politiskt ansvar och endast 13 procent vill införa marknadshyror.

Novus ställde frågan om huruvida man ser det som önskvärt med åtgärder som löste bostadsbristen, även om det skulle sänka värdet på den egna bostaden med 10 procent. 48 procent svarade ja medan 30 procent svarade nej och 24 procent svarade att de inte visste.

–Egentligen är det inte konstigt. Vi har fått färre och färre bostäder per invånare i ungefär 30 år nu. Bristen är akut och det känner alla av, främst unga och låginkomsttagare, men även etablerade hushåll med barn som ska flytta hemifrån och normalinkomsttagare som saknar kötid eller kapital, säger Ragnar Bengtsson, bostadsmarknadsanalytiker på Hyresgästföreningen.

Sett till väljargrupper accepterar en majoritet av väljarna i fem av åtta riksdagspartier ett prisfall på det egna boendet om bostadsbristen byggs bort. 48 procent av Kristdemokraternas väljare svarade ja, 38 procent svarade nej. Bland väljare till Moderaterna och Sverigedemokraterna var nej-gruppen störst, där svarade 41 respektive 42 procent nej.

–Bristen på bostäder har under lång tid gett avsevärd värdestegring på bostäder, en värdestegring som politiker ofta är rädda att nagga i kanten. Den här undersökningen visar att även om många värderar sin privatekonomi högt så är desto fler måna om att bostadsbristen byggs bort, säger Ragnar Bengtsson.

86 procent tycker att det är ett politiskt ansvar att lösa bostadsbristen. Den bostadspolitiska reform som regeringen just nu utreder handlar om att införa fri hyressättning i nyproduktion, vilket enligt Hyresgästföreningen är ett steg mot marknadshyror. På frågan om marknadshyror borde införas svarar endast 13 procent ja, medan 73 procent svarar nej. Motståendet till marknadshyror är större bland rödgröna väljare men inget av riksdagspartierna har stöd bland sina väljare. De partisympatisörer som är mest positiva är moderatväljarna där 31 procent säger ja till marknadshyror och 50 procent säger nej.

–Det förvånar mig inte att marknadshyra är ett så oerhört impopulärt förslag. Hyresrätter är viktiga för att låg- och medelinkomsttagare ska kunna säkra ett bra boende. Att då tillföra ytterligare stress och osäkerhet till dessa hushåll känns spontant fel för de flesta. Därtill är hyresnivåerna redan idag så höga inom nyproduktionen att de ofta uppfattas som helt orimliga för vanligt folk, säger Ragnar Bengtsson.

Läs mer på: https://www.hyresgastforeningen.se/aktuellt/nyheter/hyresgasterna-2020/

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Hyresgästföreningen under juni 2020. Undersökningen syfte var att kartlägga allmänhetens situation rörande hushållsekonomi och åsikter i bostadspolitiska frågor. Den genomfördes via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel. Målgruppen för undersökningen var personer från den svenska allmänheten 18 - 79 år. Totalt genomf

Nationell pressjour