Helsingborgshem väljer att stranda hyresförhandlingarna

Hyresförhandlingen mellan Hyresgästföreningen och Helsingborgshem avslutas då Helsingborgshem väljer att gå till Hyresmarknadskommittén (HMK).
– Helsingborgshem har yrkat på för höga nivåer vilket har gjort förhandlingen tuffare än vanligt. Vi kan inte komma överens på så höga nivåer, säger Sofie Lindberg, förhandlingssamordnare på Hyresgästföreningen.

– Vi kan aldrig acceptera att hyrorna höjs mer än nödvändigt. Vi hade höga förväntningar på att Helsingborgshem skulle ta sitt ansvar i dessa oroliga tider. Under rådande omständigheter är 6,2 % alldeles för mycket, säger Sofie Lindberg

Våren 2022 slöts en trepartsöverenskommelse mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna. Överenskommelsen innefattar rekommendationer till de lokala parterna och tydliggör vilka faktorer som bör ligga till grund för förhandlingarna om den årliga hyresutvecklingen.

Vad händer när förhandlingen hamnar i Hyresmarknadskommittén (HMK)?
Hyresmarknadskommittén (HMK) är ett partssammansatt organ bestående av representanter för de allmännyttiga bolagen, genom sin organisation Sveriges Allmännytta (SA) och representanter från Hyresgästföreningens Riksförbund. Hit kommer ärenden då allmännyttiga bolag och Hyresgästföreningen inte kommer överens i hyresförhandlingarna. HMK kommer först med ett medlingsförslag. Om parterna inte accepterar förslaget, prövas ärendet av HMK och det beslut de kommer fram till gäller.

För mer information, kontakta gärna:
Sofie Lindberg,
förhandlingssamordnare Hyresgästföreningen region Norra Skåne