Helsingborgshems nya hyror är klara

Förhandlingarna är klara mellan Hyresgästföreningen och det kommunala bostadsbolaget Helsingborgshem. Uppgörelsen innebär en höjning på 1,0 procent från den 1 januari 2018.

– Detta är en låg och stabil uppgörelse som innebär trygghet för hyresgästerna. Som alltid innebär förhandlingen en avvägning mellan företagets behov och hyresgästernas intressen. Nivån avspeglar de goda ekonomiska förutsättningarna som råder säger Peter Olsén, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Helsingborgshem äger och förvaltar cirka 12 200 lägenheter i Helsingborgs kommun, vars hyresgäster Hyresgästföreningen företräder i hyresförhandlingen.

– Avtalet med Helsingborgshem är ett gott exempel på att den svenska förhandlingsmodellen fungerar, säger Peter Olsén.

För den genomsnittlige hyresgästen i Helsingborg innebär det en höjning med 62 kronor per månad.

För mer information kontakta:
Peter Olsén, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 38
Evalena Agertoft, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 06

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.