Hennes hyra sänktes med 1 255 kr i månaden!

En hyresgäst på Papegojvägen i Västerås har fått en tidig julklapp. Hyresnämnden i Västerås meddelade nämligen under fredagen en dom som innebär att hyresgästens hyra sänks från 7 055 kr/månad till 5 800 kr/månad.

-  Vi yrkade på en ännu större sänkning, ned till 4 700 kr, men beslutet får ändå ses som en framgång, säger Johan Kretz, förhandlare vid Hyresgästföreningen och ombud för hyresgästen.

Beslutet gäller retroaktivt från den 1 augusti 2017, så hyresgästen får även en del pengar tillbaka. En av hyresnämndens tre ledamöter meddelade skiljaktig mening, då han ansåg att skälig hyra bara borde vara 5 300 kr.

Det var för ett år sedan som hyresgästen uppmärksammade Hyresgästföreningen på den höga hyran. Hon fick Hyresgästföreningens hjälp att påkalla förhandling om villkorsändring men fastighetsägaren, Provida Fastighets AB, vägrade gå med på en sänkning varpå hyresgästen vände sig till Hyresnämnden.

- Enligt min uppfattning finns det fler överhyror i Providas bestånd. Om du bor hos dem kan du vända dig till oss, vi bistår gärna med en bedömning av om din hyra är skälig eller ej, säger Johan Kretz.

Provida Fastighets AB har tidigare sagt upp förhandlingsordningen för den aktuella fastigheten och även varnat hyresgästerna för att ta emot besök från Hyresgästföreningens rekryterare. Att hyresnämnden fattar beslut om sänkt hyra är mycket ovanligt. På Hyresgästföreningen i Västerås tror man att detta fall kan vara det första på denna sida om millenieskiftet.

Hyresnämndens beslut kan överklagas till Svea hovrätt senast den 12 januari 2018.

Kontaktperson:

Vicktoria Bagi, pressansvarig, Hyresgästföreningen, Region Aros Gävle, 0702785101