Herbo höjer hyrorna den 1 april

Hyresgästföreningen och Herrljunga Bostäder AB har enats om nya hyror. Från och med april höjs hyrorna med 1,49 procent för bolagets 638 hyreshushåll.

Inför förhandlingarna begärde kommunägda Herrljungabostäder (Herbo) att få höja hyrorna med 2,43 procent och hänvisade till kostnadsökningar. Hyresgästföreningen manade till återhållsamhet med tanke på att många hyresgäster har drabbats ekonomiskt av pandemin. Till slut kunde parterna enas om en höjning på 1,49 procent.

Hyresgästföreningens förhandlare är nöjd med kompromissen som balanserar hyresgästernas intresse och bolagets behov.

– Det är bra att bolaget kunde visa ytterligare återhållsamhet och möta oss på en mer rimlig nivå i dessa tider, kommenterar Jesper Lissmark som ledde Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

För en standardtvåa på 60 kvadrat innebär det att hyran går upp med 63 kronor istället för begärda 103 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Jesper Lissmark, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Från och med april höjs hyrorna med 1,49 procent för bolagets 638 hyreshushåll.

Citat

Det är bra att bolaget kunde visa ytterligare återhållsamhet och möta oss på en mer rimlig nivå i dessa tider.
Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen