Högsta inflationen på 30 år drabbar hyresgäster hårt

Idag meddelade Riksbanken den högsta inflationen på 30 år i Sverige, 11,5 procent. För många av Sveriges hyresgäster betyder det mindre marginaler och mer oro i jul, inte minst med tanke på det ovissa läget kring nästa års hyresnivåer.

– Just nu äter sig inflationen in i våra hyresgästers plånböcker och skapar en trippelchock för hyresgästerna. Det är skyhöga matpriserna, elpriserna som sticker iväg och historiskt höga krav på hyreshöjningar från fastighetsägare. Våra telefoner går varma av hyresgäster som hör av sig och är oroliga för om de kommer kunna bo kvar i sina hem nästa år, säger Marie Linder, förbundsordförande på Hyresgästföreningen.

– Vi uppmanar fastighetsägarna att ta ansvar och komma med rimliga förväntningar på hyreshöjningar, och vi uppmanar politiken att titta på situationen och agera i tid. Det är inte omöjligt att det kommer krävas krisstöd för grupper som lever på marginalen, säger Marie Linder.

Nationell pressjour
press@hyresgastforeningen.se

Citat

Just nu äter sig inflationen in i våra hyresgästers plånböcker och skapar en trippelchock för hyresgästerna. Det är skyhöga matpriserna, elpriserna som sticker iväg och historiskt höga krav på hyreshöjningar från fastighetsägare. Våra telefoner går varma av hyresgäster som hör av sig och är oroliga för om de kommer kunna bo kvar i sina hem nästa år.
Marie Linder, förbundsordförande på Hyresgästföreningen
Vi uppmanar fastighetsägarna att ta ansvar och komma med rimliga förväntningar på hyreshöjningar, och vi uppmanar politiken att titta på situationen och agera i tid och inte för sent. Det är inte omöjligt att det kommer krävas krisstöd för grupper som lever på marginalen.
Marie Linder, förbundsordförande på Hyresgästföreningen