Högt hyreskrav från Valbohem

Vabohem, Färgelandas allmännyttiga bostadsbolag, har påkallat förhandling med Hyresgästföreningen om nya hyror för knappt 600 lägenheter. Valbohem vill få igenom en höjning på fyra procent från och med årsskiftet. Något som Hyresgästföreningen inte är beredda att acceptera.

Den 8 december drar förhandlingen ingång mellan kommunägda Valbohem AB och Hyresgästföreningen.  Bostadsbolaget har aviserat att man vill höja hyrorna med fyra procent den 1 januari. Hyresgästföreningens förhandlingsledare, Murat Solmaz, påpekar att det är det högsta kravet från något allmännyttigt bostadsbolag i Fyrbodal, Sjuhärad och Skaraborg.

– Det är ett högt yrkande givet bolagets ekonomiska förutsättningar. Nu ska vi granska bolagets bud mer i detalj för att försöka nå en bra uppgörelse för hyresgästerna, säger Murat Solmaz.

Valbohems krav innebär att hyran för en normaltvåa i skulle stiga med 193 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Murat Solmaz, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Valbohem har aviserat att man vill höja hyrorna med fyra procent den 1 januari.

Citat

Valbohems krav är det högsta från något allmännyttigt bostadsbolag i Fyrbodal, Sjuhärad och Skaraborg.
Murat Solmaz, förhandlare på Hyresgästföreningen