Hyran klar för hyresgäster hos Kungälvsbostäder

Hyresmarknadskommittén har fattat beslut om att hyreshöjningen för hyresgäster hos Kungälvsbostäder blir 2,25 procent för 2020.
– Vi tycker att det är för högt med tanke på att många hyresgäster har svårt att klara stora hyreshöjningar, säger Carl-Johan Bergström, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

När förhandlingarna inleddes krävde Kungälvsbostäder en höjning med 3,9 procent från den 1 januari 2020. Det kravet sänktes sedan till 3,7 procent medan Hyresgästföreningen hade ett motbud på 1,0 procent.

Kungälvsbostäder valde då att ta frågan vidare till Hyresmarknadskommittén (HMK) som består av ledamöter från Sveriges Allmännytta (tidigare SABO) och Hyresgästföreningen. HMK har nu fattat beslut om en hyreshöjning på 2,25 procent från den 1 mars i år.

– Vi ser Hyresmarknadskommitténs beslut om en högre hyreshöjning som ett sätt att kompensera för att höjningen tas ut från 1 mars istället från 1 januari. Vi tycker det är fel att hyresgästerna får betala för att förhandlingen dragit ut på tiden, säger Carl-Johan Bergström.

Hyresgästförening har även träffat hyresöverenskommelser för 2020 med AB Alebyggen och ett antal privata hyresvärdar i Kungälv. Drygt 2 100 hyresgäster hos kommunala bostadsbolaget AB Alebyggen får en hyreshöjning på mellan 0,5-3,0 procent från den 1 januari. Hyresgäster hos de hyresvärdar som har RCB Kungälv som förhandlingsombud får en hyreshöjning på mellan 1,5-1,8 procent från den 1 april.

Kontaktperson:
Carl-Johan Bergström, förhandlingschef