Hyran klar för runt 40 000 hushåll med privata värdar

Nu är 2020 års hyror klara för de runt 40 000 hushåll i Göteborg som har en privatvärd som ingår i organisationen Fastighetsägarna GFR. Överenskommelsen mellan Hyresgästföreningen och GFR innebär hyreshöjningar på mellan 0–1,2 procent.

När hyresförhandlingarna startade i höstas ville Fastighetsägarna GFR höja hyrorna med 3,5 procent. När nu förhandlingarna är avslutade blev det en överenskommelse med olika nivåer mellan 0–1,2 procent från 1 maj, där majoriteten fått en höjning på 1,2 procent.

– Nivån är högre än vad vi ville se med tanke på bolagens generellt sett goda ekonomi och den samhällsekonomiska utvecklingen, säger Sofi Bringsoniou, tf förhandlingschef på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

– Det som är positivt är att nivån är lägre än tidigare år och även lägre än genomsnittet både i landet och i Göteborg. Det är också glädjande att Wallenstam, som ingår i GFR, valde att ta ansvar och komma överens med oss redan innan förhandlingen med GFR var klar och dessutom valde att inte ta ut retroaktivitet.

När nu hyresförhandlingen med GFR i Göteborg är klar så har den absoluta majoriteten av hyresgästerna i regionen fått årets hyror fastställda.

Vill du veta mer, kontakta:

Sofi Bringsoniou, tf förhandlingschef på Hyresgästföreningen region Västra Sverige, 010-459 24 38

Region Västra Sverige

Presstelefon: 010-459 24 00