Hyresavtal klart för Bengtsforshus

Hyrorna i kommunala Bengtsforshus höjs den 1 april i år med 1,25 procent. Det står klart efter förhandlingarna med Hyresgästföreningen.

Från början krävde företaget ett avtal över två år med en höjning med 1,5 procent i år och ytterligare 1,5 procent nästa år. Från Hyresgästföreningens sida är man allmänt negativa till avtal över flera år. Man vill ha möjlighet att förhandla om hyran varje år utifrån förändringar i det ekonomiska läget. Nu blev de alltså ett ettårigt avtal.

Kravet på höjning var ett av de lägre utgångsbuden i årets förhandlingar och det uppmärksammade Hyresgästföreningen särskilt.

– Bolaget hade gjort en bra genomgång av underlaget inför förhandlingarna och kunde motivera sitt yrkande på ett bra sätt, säger Anja Augustsson som förhandlade för hyresgästerna.

– Vi hade en bra diskussion kring planerat underhåll och kommande projekt i bolaget. Nu kommer vi att följa upp underhållet och se till att man fullföljer planerna, säger hon.

För en normal tvårummare på 60 kvadratmeter som idag har en hyra på 4 186 kronor går hyran upp med 52 kronor i månaden den 1 april.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Anja Augustsson

Telefon 0521 – 26 58 47