Hyresförhandlingar klara med Malåbostaden

Hyresgästföreningen och Malåbostaden har träffat en överenskommelse om nya hyror. Från och med den 1 maj höjs hyrorna med 19,50 kronor per kvadratmeter och år för lägenheter med en boarea inom 0 – 66 kvm och 17,50 kronor per kvadratmeter och år för lägenheter med en boarea 67 kvm och uppåt. Fastigheten Vargen 13 undantas helt från hyreshöjningar under avtalsperioden för denna överenskommelse.

- Vi har kommit överens om en hyresjustering som är rimlig utifrån Malåbostadens ekonomiska förutsättningar. Överenskommelsen innebär att bolaget tar ut nya hyror från och med 1 juni 2020, det vill säga utan retroaktivitet, säger Hyresgästföreningens förhandlare Krister Häggling.

Överenskommelsen avser perioden 1 maj 2020 till 30 april 2021. Malåbostaden hade ursprungligen yrkat på 32 kronor per kvadratmeter och år.

För mer information:
Krister Häggling, förhandlare, 070-574 94 57