Hyresförhandlingar med Kirunabostäder är klara

Allmännyttiga Kirunabostäder valde tidigare att avbryta årets hyresförhandlingar. Tvisten hänsköts istället till Hyresmarknadskommittén, vars beslut om en höjning på 1,90 procent efter lokala förhandlingar landade på 1,68 procent. Uppgörelsen innebär en retroaktiv höjning för hyresgästerna från den 1 januari.

- Det är glädjande att vi nu lyckats få till en överenskommelse och vi är nöjda utifrån förutsättningarna. Kirunabostäder har lyssnat på våra argument om hur mycket som förändrats i Sverige och Kiruna sedan vi träffades i januari, säger Hyresgästföreningens förhandlare Magnus Westerlund.

För de lägenheter där hushållsel ingår i hyran höjs avgiften för elen från cirka 55 till cirka 60 kronor per kvadratmeter. 126 lägenheter på Skjutbanan och Tallplan 5 och 6 undantas från hyreshöjningen, eftersom de är så nybyggda respektive nyrenoverade.

- Det känns bra att vi efter lokala förhandlingar beslutat om en rimlig hyreshöjning. Många som bor i det här beståndet är äldre och en högre höjning hade därför kunnat bli extra kännbar, säger Nicklas Emmoth, ordförande Hyresgästföreningen Kiruna.

Kirunabostäder hade ursprungligen yrkat på en hyreshöjning med 5,1 procent.

Om Hyresmarknadskommittén
Hyresmarknadskommittén, HMK, instiftades 1957 och är en nationell kommitté som prövar tvister i samband med de årliga hyresförhandlingar mellan Hyresgästföreningen och de allmännyttiga bostadsföretag som är medlemmar i Sveriges Allmännytta (tidigare SABO), de allmännyttiga bostadsföretagens branschorganisation.

För mer information:
Nicklas Emmoth, ordförande Hyresgästföreningen Kiruna, 070-381 09 89