Hyresförhandlingar med Kungälvsbostäder avbryts

Kungälvsbostäder och Hyresgästföreningen har avbrutit förhandlingarna om årets hyresnivå på grund av att parterna står för långt ifrån varandra. Det blir nu i stället Hyresmarknadskommittén som kommer att avgöra hyresnivån.

Stiftelsen Kungälvsbostäder krävde när förhandlingarna startade en hyreshöjning på 3,6 procent i genomsnitt och även om det sänktes till 2,9 procent under förhandlingarna så var det långt ifrån Hyresgästföreningens nivå på 1,5 procent.

– Kungälvsbostäder är ett bolag med stark ekonomi och vi menar att 1,5 procent kompenserar kostnadsutvecklingen. Vi vet att det är hyresgäster som har det tufft ekonomiskt och de höga nivåer som Kungälvsbostäder krävt är helt enkelt inte motiverade, säger Johanna Silebäck, förhandlare på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Hyresgästföreningen utgår alltid i förhandlingar från en rad olika faktorer som exempelvis bostadsbolagets ekonomi och förutsättningar, kvaliteten på boendet och förvaltningen men också de rådande ekonomiska förutsättningarna i samhället i stort.

Att förhandlingarna nu avbryts från båda parter innebär att Hyresmarknadskommittén (HMK) nu kommer avgöra 2022 års hyror.

Vi vill alltid att hyresförhandlingarna ska ske lokalt mellan parterna. Vi tycker att vi har tagit vårt ansvar och försökt komma överens, men trots flera förhandlingar så ser vi inte att vi kommer kunna enas och därför har förhandlingarna tyvärr avbrutits, säger Johanna Silebäck.

HMK är ett partssammansatt organ som består av representanter för allmännyttans organisation Sveriges Allmännytta och Hyresgästföreningens riksförbund.

Har du frågor? Kontakta:

Hyresgästföreningen region Västra Sveriges pressnummer: 010-459 24 00