Hyresförhandlingar sparade över 1 miljard kronor till hyresgästerna

Hyresgästföreningen har genom de kollektiva hyresförhandlingarna sparat 1,3 miljarder kronor till hyresgästerna under 2021. Det visar en jämförelse av fastighetsägarnas yrkanden och utfallet på hyreshöjningarna i år.

– Istället för att fastighetsägarnas vinster ökar, är det kollektiva förhandlingssystemet väldigt effektivt och sparsamt för Sveriges hyresgäster. Samhället tjänar även på att hushållens konsumtionsutrymme inte äts upp av hyreshöjningar, säger Erik Elmgren, förbundschef Hyresgästföreningen.

En viktig del för landets hyresgäster är hur hyresvärden tar hand om sina hus och kvaliteten på förvaltningen alltså själva förvaltningskvaliteten. Vår utgångspunkt i förhandlingarna är alltid att hyresvärdar som är långsiktiga och sköter sitt underhåll ska ha en annan hyresutveckling än de hyresvärdar som inte sköter sina åtaganden gentemot hyresgästerna

– Hyran ska vara lika för likadana lägenheter, och en hyresvärd ska inte få dra nytta av bostadsbrist och sätta en högre hyra. Standard, storlek och läge ska avgöra, inte vem som kan betala mest, säger Erik Elmgren.

Uträkningen har tagits fram genom att beräkna skillnaden mellan det genomsnittliga yrkandet från fastighetsägarna och det genomsnittliga förhandlingsutfallet, multiplicerat med medelhyran och antalet lägenheter som Hyresgästföreningen har förhandlingsordning för.

Nationell pressjour
press@hyresgastforeningen.se