Hyresförhandlingarna sparade hela 135 miljoner till hyresgästerna!

Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle, där bland annat Uppsala, Gävle och Västerås ingår, sparade genom de kollektiva hyresförhandlingarna hela 135 miljoner kronor till hyresgästerna under 2021.

I hyresförhandlingarna för 2021 yrkade fastighetsägarna i snitt på hyreshöjningar om 2,84 procent. Förhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och bolagen resulterade i hyreshöjningar på mellan 0 och 2.52 procent, vilket innebär att höjningarna istället hamnade på i snitt 1,49 procent. I praktiken innebär detta att Hyresgästföreningens förhandlare sparade 135 miljoner kronor åt hyresgästerna i regionen!

Det är glädjande att kunna summera hyresförhandlingarna 2021 med den här siffran. Särskilt eftersom det gångna året med pandemin har inneburit stor otrygghet för många av regionens hyresgäster. Det här visar att Hyresgästföreningen gör verklig skillnad, säger Mårten Gullin, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen.

Ett av Hyresgästföreningens viktigaste uppdrag är att förhandla hyran åt alla hyresgäster som vill det. Idag förhandlar vi hyran för cirka 3 miljoner hyresgäster i Sverige. Rätten att kollektiv förhandla hyran är ett skydd för konsumenten, fastställd i lag.

Läs mer om hyresförhandlingar här: https://www.hyresgastforeningen.se/om-oss/vad-vi-gor/hyresforhandling/

Mårten Gullin
Epost: marten.gullin@hyresgastforeningen.se