​Hyresförhandlingen för Hässlehems hyresgäster är klar

Förhandlingarna är nu klara mellan Hyresgästföreningen och det kommunala bostadsbolaget Hässlehem. Från och med den 1 januari 2020 höjs hyrorna med i genomsnitt 1,5 procent. Överenskommelsen innebär att hyresgästerna får en hyreshöjning på mellan 50 och 200 kronor per lägenhet och månad.

Hässlehem AB äger drygt 1600 lägenheter i Hässleholms kommun, vars hyresgäster Hyresgästföreningen är med och förhandlar hyrorna för.

– Bakom hyreshöjningen ligger bland annat höjda taxor för el, vatten och kostnader för sophantering, säger Sofie Lindberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Hyrorna i Hässlehem sätts efter en hyressättningsmodell som innebär att hyran beräknas utifrån olika egenskaper och kvaliteter i fastigheten och lägenheten. Det betyder att lägenheter i samma fastighet kan få olika höjning beroende på olika storlekar och standard.

– Vi är glada att vi i samförstånd med Hässlehem nu nått en uppgörelse i en förhandling som präglats av konstruktiva diskussioner och ett gott samtalsklimat. Bolaget har ett långsiktigt perspektiv och tar ansvar för sina hyresgäster. Hässlehem investerar och bygger nytt såväl som underhåller befintligt bestånd. Som alltid innebär uppgörelsen avvägning mellan företagets behov och hyresgästernas förväntningar, avslutar Sofie Lindberg.

För mer information kontakta:
Sofie Lindberg, förhandlare Hyresgästföreningen region norra Skåne, 010-459 17 49
Evelina De La Motte, förhandlare Hyresgästföreningen region norra Skåne, 010-459 17 33

Presskontakt:
Helena Frisk, kommunikatör Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 24