Hyresförhandlingen med Bolldals- och Vänerdalsbostäder är klar

Bolldals- och Vänerdalsbostäder har med motparten Hyresgästföreningen kommit överens om hyreshöjningen för 102 lägenheter i Bengtsfors. Från och med 1 januari 2023 landar den genomsnittliga hyreshöjningen på 3 procent. Under hösten har flera fastighetsbolag och hyresvärdar fastnat i historiskt höga yrkanden. Hyresgästföreningen hoppas nu att fler ska landa i en mer ansvarsfull hyreshöjning.

Efter sansade förhandlingar blev det klart att Hyresgästföreningen och Bolldals- och Vänerdalsbostäder har nått en överenskommelse om hyror för 2023. Det är 102 lägenheter i Bengtsfors som berörs av överenskommelsen.

Från den 1 januari 2023 innebär det en genomsnittlig hyreshöjning på 3 procent:

• Bolldalsbostäder - 2,7 procent
  • Vänerdalsbostäder - 3,3 procent

Ansvarig förhandlare Murat Solmaz förtydligar vikten av konstruktiva förhandlingar i dagens läge:
 Den här överenskommelsen är ett tydligt tecken på att skyhöga hyreshöjningar i dessa tider inte är en naturlag. Här kan vi se att det finns hyresvärdar som vill ta ansvar för ett en stabil hyresmarknad. För oss har det varit viktigaste varit att nå en överenskommelse som är skälig för hyresgästernas ansträngda läge.

Årets förhandlingar präglas av ett ovanligt ansträngt ekonomiskt läge. Samhället befinner sig i en tid av hög inflation vilket har resulterat i en drastisk kostnadsutveckling. Hyresgäster lägger en stor andel av sin disponibla inkomst på sitt boende och många har inte råd med några större hyreshöjningar.

– Resultatet av denna förhandling är ett kvitto på att vi har ett fungerande förhandlingssystem, även under ett krisdrabbat år som detta, avslutar Murat Solmaz, förhandlare på Hyresgästföreningen region BohusÄlvsborg-Skaraborg.

För mer information, kontakta:
Murat Solmaz, förhandlare på Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg
murat.solmaz@hyresgastforeningen.se