Hyresförhandlingen med ÖBO är klar

Hyresgästföreningen och ÖBO är nu klara med förhandlingarna om 2021-års hyror.

Efter långa och många diskussioner kunde parterna tillslut enas om att hyrorna för samtliga ÖBO:s dryga 22.000 lägenheter höjs med 1,5 procent från och med den 1 januari 2021. ÖBO:s utgångskrav var 2,7 procent.

Hyresgästföreningen har gått med på hyreshöjningen för att ÖBO ska kunna möta allmänna kostnadsökningar i form av bland annat höjda taxor och samtidigt kunna fortsätta hålla en hög standard skötsel och underhåll.

- Vi tycker att hyresuppgörelsen till slut hamnade på en nivå som vi kan acceptera. Det var väldigt stora skillnader mellan oss och ÖBO när vi inledde förhandlingarna. Båda parter har fått kompromissa en hel del för att tillslut nå fram till denna överenskommelse, säger Erik Anfält, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Överenskommelsen med ÖBO innebär även att samtliga hyresgäster som har haft tillgång till kabelTV och förlorar den när ÖBO nu byter teknik för TV-distribution, erhåller en personlig rabatt om 40 kronor i månaden.

I samband med förhandlingarna har Hyresgästföreningen även enats med ÖBO om ett nytt och rättvisare system för att beräkna hyresreduktionens storlek för de hyresgäster som själva betalar för sin förbrukning av varm- och kallvatten. I dagsläget handlar det om ca 20 procent av ÖBO:s hyresgäster som omfattas av detta system men den andelen kommer öka framöver.

- ÖBO är ett bostadsföretag som ligger i framkant då det handlar om miljö- och klimatarbete och införandet av individuell mätning och debitering av vatten är ett led i detta arbete. Nu känner vi från Hyresgästföreningen oss även nöjda med att vi har nått en överenskommelse med ÖBO som är rättvis, trygg och bra även för berörda hyresgäster och deras plånböcker, säger Erik Anfält, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

För att värna och stärka hyresrätten hoppas Hyresgästföreningen framöver tillsammans med ÖBO kunna hitta möjligheter att hålla nere kostnaderna och därmed även hyresutvecklingen.

- Bostadsföretagens egna kostnader, kommunernas krav på utdelning och olika skatteregler påverkar möjligheterna för rimliga hyresnivåer, säger Lars Bjurström, ordförande i Hyresgästföreningens stora förhandlingsdelegation.

Erik Anfält, förhandlingsledare, 010-459 15 10

Lars Bjurström, ordförande I stora förhandlingsdelegationen, 070-541 98 35, båda Hyresgästföreningen.

Överenskommelsen i detalj

Hyreshöjningen för januari och februari läggs till på hyresavin för mars.

Från och med den 1 januari 2021 gäller följande:
• ÖBOs bostadshyror höjs med 1,50 procent.
• Hyran för garage och parkeringar höjs med 1,50 procent.
• Hyran för lokaler med förhandlingsklausul höjs med 1,50 procent.
• Hyran för studentbostäder höjs med 1,50 procent inför terminsstarten i augusti 2021.

ÖBO har tillsammans med Hyresgästföreningen även kommit överens om:
• En hyresrabatt för alla hyresgäster som får ett minskat tv-utbud, när Com Hem-uttaget stängs ner 1 mars. Rabatten blir 40 kronor per månad och gäller så länge som man bor kvar i samma bostad.

• En förändrad modell för individuell mätning och debitering av varm- och kallvatten där nuvarande hyresreduktion kommer öka med nästan 20 procent från den 1 mars. Därefter kommer utdebiterat vattenpris och hyresreduktionens storlek harmonisera på ett bra och tydligt sätt med varandra.

Region Mitt
Regional pressjour Mitt