Hyresförhandlingen med ÖBO är klar

Hyresgästföreningen och ÖrebroBostäder har nu kommit överens om 2022 års hyror för ÖBO:s ca 23.000 bostäder.

Överenskommelsen innebär en hyreshöjning med 1,9 procent från och med 1 januari 2022. Undantag görs dock för ca 600 bostäder där uppvärmningen inte ingår i hyran. Dessa höjs istället med 1,4 procent. ÖBO:s utgångskrav i förhandlingen var att höja hyrorna med 3,3 procent.

De främsta anledningarna till att Hyresgästföreningen har gått med på årets hyreshöjning är de stora kostnadsökningar som ÖBO står inför 2022. Det handlar bl.a. om kraftigt höjda taxor för både vatten och avfall. Genom hyresuppgörelsen får ÖBO rimliga förutsättningar för att kunna fortsätta hålla en hög standard på skötsel och underhåll men den innebär också att ÖBO behöver intensifiera arbetet med effektiviseringar och kostnadsbesparingar.

- Vi tycker att hyresuppgörelsen till slut hamnade på en nivå som vi kan acceptera. ÖBO har stora kostnadsökningar för 2022 som måste hanteras och i inledningen av förhandlingarna stod vi långt ifrån varandra. Båda parter har fått kompromissa en hel del för att till slut nå fram till denna överenskommelse, säger Erik Anfält, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Hyresrätten måste värnas och hyreshöjningarna måste därför hållas nere.

- Årets hyresförhandling hamnade på en acceptabel nivå men visar också att det behövs en mer genomtänkt bostadspolitik så att nya bostadsbehov kan tillgodoses utan orimliga hyreshöjningar men det handlar också om bostadsföretagens egna kostnader och kommunernas krav på utdelning och på hur kommunala taxor sätts, säger Lars Bjurström, ordförande i Hyresgästföreningens stora förhandlingsdelegation.

För mer information kontakta: Erik Anfält, förhandlingsledare, 010-459 15 10 eller Lars Bjurström, ordförande i stora förhandlingsdelegationen, 070-541 98 35, båda Hyresgästföreningen.

Överenskommelsen mer i detalj:

• Hyran för bostäder med varmhyra höjs med 1,9 procent från 1 januari 2022.
  • Hyran för bostäder med kallhyra höjs med 1,4 procent från 1 januari 2022.
  • Hyran för garage och parkeringar höjs med 1,9 procent från 1 januari 2022.
  • Hyran för lokaler med förhandlingsklausul höjs med 1,9 procent från 1 januari 2022.
  • Hyran för studentbostäder höjs med 1,9 procent från 1 augusti 2022.
Region Mitt
Regional pressjour Mitt