Hyresgäst fick ersättning efter problem med vattentemperaturen

Under flera år hade en hyresgäst i Lund problem med att ställa in en lagom temperatur på varmvattnet. Efter att ha fått hjälp från Hyresgästföreningen är nu problemet löst och hyresgästen har fått en kompensation från värden på 7 800 kronor.

Problemen med att ställa in en jämt temperatur på varmvattnet i duschen upptäcktes redan när hyresgästen flyttade in i sin lägenhet i Lund sensommaren 2012. Varje gång han skulle använda duschen var han tvungen att justera om värmen.

Efter att flera gånger själv försökt att få värden att åtgärda problemet tog hyresgästen kontakt med Hyresgästföreningen.

− Det här är ett problem som man som hyresgäst inte ska behöva acceptera. Det kan till och med vara farligt med stora skiftningar i temperaturen på varmvattnet. Vår medlem har berättat att han flera gånger bränt sig på varmvattnet i duschen, säger Christian Lundberg, handläggare i Hyresgästföreningens juridiska enhet i södra Skåne.

Efter flera försök att åtgärda problemet kan hyresgästen nu duscha säkert utan rädsla för att varken kalldusch eller brännskador. Han har också med Hyresgästföreningens hjälp fått rätt till ersättning på motsvarande 5 procent av hyran under de åren han varit drabbad av problemet. Det motsvarar en nedsättning av hyran på sammanlagt 7 800 kronor.

För mer information kontakta:
Christian Lundberg, ärendehandläggare Juridik, 010-459 23 34
Pernilla Berthelot, kommunikatör, 010-459 23 06